7 ongewone experimenten om beter woordjes te leren

Woordjes leren met geheugentechnieken is al erg efficiënt. Mooi, maar kan het nog beter?

Ik was benieuwd of er met kleine aanpassingen nog meer resultaat te behalen was. Geen rare, tijdrovende veranderingen, maar kleine aanpassingen (het zogeheten ‘laaghangende fruit’).

En dat bleek te kunnen…

De experimenten hieronder heb ik zelf uitgevoerd, een week lang per experiment. Daarbij heb ik vergeleken of het een positief effect heeft ten opzichte van wat ik daarvoor deed. Wat werkt voeg ik toe aan mijn routine, wat niet werkt natuurlijk niet.

Het verschilt per experiment, maar positieve effecten die ik gemerkt heb zijn betere focus, langere focus en meer creativiteit. Hieronder is een opsomming van de experimenten, ook degenen die niet werkten:

1. Meerdere keren kort studeren versus één keer lang

De hersens kunnen van nature maar korte tijd volledig gefocust zijn. Met geheugentechnieken kun je de tijd wel verlengen, maar over het algemeen haken de hersens na zo’n 20 à 25 minuten af. Het is effectiever om 2 x 25 minuten te studeren met een pauze van 5 minuten tussen de twee sessies dan om een uur aaneengesloten te studeren.

Oftewel: in 50 minuten gefocuste studie (2 x 25 minuten) bereik je meer dan in 60 minuten gedeeltelijk ongefocuste studie. Minder tijd, meer resultaat.

Een typische aandachtscurve ziet er zo uit:

Aandachtscurve-snel-een-taal-leren

Ikzelf heb geëxperimenteerd met de intervallen; ik heb het uur in meerdere kortere stukjes opgehakt van verschillende lengte. Voor mij lag het optimum (gemeten in woordjes/minuut dat ik een paar dagen later nog wist) op intervallen van tussen de 15 en 20 minuten. Als ik kortere sessies deed dan verloor ik relatief veel tijd aan de voorkant met ‘er inkomen’. Langere sessies hadden met name op het eind geen zin, ik had geen focus meer en merkte dit vrij duidelijk.

Bijkomend voordeel van meerdere keren kort is dat het veel makkelijker in je dag is in te passen.

2. Ochtend versus avond

In de ochtend blijk ik veel scherper te zijn dan in de avond (na een dag werken). ‘s Ochtends tijdens het ontbijt is een prima moment om zo’n 25 nieuwe woordjes te leren. ‘s Avonds deed ik er beduidend langer over om de woordjes in mijn hoofd te krijgen, en het was moeilijker om een vaste routine op te bouwen.

3. Lopen in plaats van zitten

Als ik loop dan blijk ik een stuk creatiever te zijn dan wanneer ik zit. Met lopen bedoel ik niet dat ik lange wandelingen heb gemaakt, maar gewoon een beetje door de kamer heen en weer drentelen (je moet vooral niet te veel concentratie nodig hebben voor het lopen zelf).

Door de toegenomen creativiteit kon ik de mnemotechniek sneller toepassen, waardoor ik meer woordjes in dezelfde tijd kon leren.

4. Vooraf glas water drinken

experiment-water-snel-een-taal-lerenWater activeert de hersens, ze krijgen een boost. En dit heb ik duidelijk gemerkt toen ik vooraf een glas water dronk; ik was scherper. Ik merkte dit vooral na een paar minuten. Koffie heeft ook een dergelijk effect, maar water is veel beter; water heeft een veel langduriger effect. En bij koffie krijg je na een tijdje (bij mij na een kwartier) een sterke terugval in concentratie, vaak lager dan het beginpunt waarop je de koffie dronk.

5. Vooraf 10 keer opdrukken

Geïnspireerd door het succes van lopen in plaats van zitten dacht ik dat vooraf 10 keer opdrukken een positieve invloed zou kunnen hebben. Meer bloedcirculatie, meer creativiteit? Behalve dat het me een lekker gevoel gaf heb ik niet per se verbeteringen gemerkt in het aantal woordjes dat ik per minuut leerde. Ook geen verslechtering overigens, het leek geen invloed te hebben.

6. Met gebalde vuist

Dit experiment is geïnspireerd door een artikel op nu.nl waarin geclaimd wordt dat een gebalde vuist het geheugen versterkt, zelf zou ik hier nooit op gekomen zijn…

Ik merkte wel iets van een effect, vooral als ik mijn linkervuist gebald had (ik ben rechtshandig). Ik merkte vooral dat ik beter gefocust was, omgevingsgeluiden leken minder ‘binnen te komen’.

7. Vooraf sudoku oplossen

woordjes-leren-experiment

Als ik een sudoku aan het oplossen ben dan merk ik dat ik weinig tot niets van mijn omgeving meekrijg, ik zit echt “in the zone”. Nu vroeg ik me af of ik deze concentratie kan vasthouden en meenemen als ik erna woordjes leer.

Wat ik merkte bij het leren van woordjes na het oplossen van een sudoku is dat ik geen “opstartproblemen” had, mijn concentratie was vanaf het begin hoog. Ook was ik meteen ontspannen.

Het leverde echter geen tijdswinst op; als je de extra tijd bekijkt die ik nodig had om een sudoku op te lossen dan weegt dit niet op tegen het (kleine) concentratievoordeel dat ik erna aan het begin heb.

Ik los nog steeds af en toe een sudoku op, maar dan ter ontspanning. Niet om efficiënter woordjes te leren.

Nog meer experimenten

Als ik in de toekomst nog meer experimenten doe dan zal ik deze lijst aanvullen. Bijvoorbeeld bepaalde (achtergrond)muziek tijdens het studeren.

Heb jij nog een suggestie of een eigen ervaring voor een experiment? Laat het weten in de comments beneden.

Reacties

  1. Arlord says:

    Ga geen krachtoefeningen doen, dit raad ik ten zeerste af, want je krijgt dan een stijging in je hormoonspiegel, zoals testosteron en adrenaline. Dit laatse zorgt ervoor dat jij niet eens normaal op een stoel kan zitten zonder te trillen met je pen

Praat gezellig mee!

*