Mijn week bij de nonnen in Vught – Het intakegesprek

Nonnen in Vught - achtertuin

De achtertuin (bron: reginacoeli.nl)

Ongeveer 2 maanden voor ik de cursus Duits bij de nonnen in Vught ging volgen had ik een intakegesprek van in totaal 2 uur. Het doel van het intakegesprek was om mijn niveau te bepalen en mijn leerwensen. Helaas kon dit alleen midden op de dag, en ik begreep later van andere deelnemers dat zij dit ook meegemaakt hadden.

Aankomst

Het gebouw van het instituut was makkelijk te vinden, langs de weg in een bosrijke omgeving. Het gebouw zag er goed uit, het bleek recentelijk gerenoveerd te zijn. Het had een moderne, strakke inrichting, het leek in de verste verte niet op een klooster.

Wat me ook meteen opviel was het grote aantal relatief dure auto’s op de parkeerplaats, het is geen goedkope cursus.

Rondleiding

Samen met een andere vrouw die ook een aantal weken later Duits zou volgen werden we opgehaald door een van de docenten voor een rondleiding van ongeveer een kwartier door het gebouw. Dit alles ging overigens (met onze toestemming) meteen in het Duits.

Wat opviel tijdens de rondleiding was dat er een groot aantal mensen zelfstudie aan het doen was in de gangen en dat het er stil was. Iedereen was driftig aan het studeren en zat helemaal in zijn eigen wereldje, wat wel grappig was om te zien.

We kregen vervolgens de mediatheek/computerruimte te zien, het restaurant, de fitnessruimte (waar ik ondanks de mooiste apparaten nooit iemand gezien heb in mijn week daar) en de gang waar de docenten Duits hun kamers hadden.

Introductiegesprek

Na de rondleiding gingen we naar een kamertje en kregen we een uitgebreide introductie van ongeveer een half uur over hoe de cursusweek er uit zou komen te zien en konden we zelf allerlei vragen stellen. De opbouw van de week, een aantal ervaringen van cursisten, wat voor resultaten we konden verwachten. Het was een vrij duidelijk verhaal.

Computertest

Vervolgens gingen we naar de mediatheek om zelf een kleine test van een kwartier te maken. Het doel van deze test was om ons aanvangsniveau te bepalen.

De test bestond uit wat invuloefeningen (geslacht van woorden, naamvallen, werkwoorden), ik moest wat woorden inspreken, de juiste uitspraak bij een woord kiezen (multiple choice), het juiste voorzetsel kiezen in een zin etc. Het voelde weer een beetje alsof ik op school zat…

Het één-op-één-gesprek

Na afloop van deze computertest had ik een één-op-één-gesprek van ruim drie kwartier met een andere docent Duits.

Wederom ging alles in het Duits, maar nu moest ik zelf veel meer spreken. Het was alweer een tijdje geleden dat ik voor het laatst Duits gesproken had, dus dit gesprek ging een beetje moeizaam. Met de docent bespraken we de resultaten van de test en waar eventueel aan gewerkt zou kunnen worden.

Wat wel bijzonder was, was dat aan mij gevraagd werd wat ik wilde ontwikkelen en leren. Bij de meeste cursussen die ik tot nog toe heb gevolgd werd er voor mij bepaald wat ik moest doen, dus dit was een aangename verrassing.

Ik moest bijvoorbeeld vertellen in wat voor situaties ik Duits moest spreken en wat voor type gesprekken of presentaties ik vooral zou geven in het Duits. In mijn geval moest ik voor mijn werk vooral kwantitatieve analyses presenteren, met veel verschillende scenario’s (dus veel zinnen als “als de prijzen zouden stijgen, dan…”).

De docent vroeg mij om ter plekke een korte presentatie (2 minuten) te geven zodat ze een goede indruk kon krijgen van mijn behoeftes en van mijn huidige niveau. Deze presentatie ging vrij moeizaam, maar dat was in dit stadium niet erg natuurlijk, daar zouden we in de week juist aan gaan werken.

Na afloop van de presentatie deed ze een aantal concrete voorstellen van hoe we dit zouden kunnen aanpakken. Wederom verfrissend dat ik zelf hierover kon meepraten, ik had zelf ook wat te zeggen.

Ik kon zelf ook nog dingen toevoegen die niet per se uit de test of de presentatie naar voren waren gekomen. Zo had ik vooraf bijvoorbeeld al bedacht dat ik nog extra wilde oefenen met hulpwerkwoorden (kunnen, zullen, mogen). Dat was geen probleem, hier werd een aantekening van gemaakt. Later tijdens de cursus zelf bleek dat ze hier keurig rekening mee hadden gehouden.

Geen voorbereidingsmateriaal

Aan het eind van het gesprek vroeg ik ook nog om wat voorbereidingsmateriaal. Om de week in Vught maximaal te benutten wilde ik me thuis al een beetje voorbereiden, zodat we geen tijd zouden besteden aan zaken die ik zelf makkelijk had kunnen doen. Ik vroeg er specifiek om, maar ik kreeg alleen wat links van websites en algemene adviezen. Dit vond ik wel jammer.

Onvoorbereid naar de cursus gaan is zonde, je verliest zo 2 van de 5 dagen aan dingen die je thuis had kunnen doen. Daarom heb ik mijn eigen voorbereiding geregeld.

Na het intakegesprek had ik er wel veel vertrouwen in dat de week zelf van hoge kwaliteit zou zijn, de eerste indruk was in ieder geval al goed.

Volgende post: De voorbereiding

Praat gezellig mee!

*